Felicitatie van voormaligvice-premier Lodewijk Asscher

Amsterdam,15 juni 2026


Aan het bestuur van de Landelijke Stichting Molukse Ouderen,
Graag schrijf ik u om via u mijn gelukwensen over te brengen aan de Molukse
gemeenschap
vanwege het tot stand brengen van het monument dat eerdaags in aanwezigheid van de
Minister
President zal worden geopend. De huidige aandacht voor uw geschiedenis en voor het
belang van
rechtsherstel kan niet los gezien worden van de aanhoudende inzet vanuit de LSMO voor
dit
vraagstuk. Graag wil ik u danken voor het feit dat ik ben uitgenodigd aanwezig te zijn, dat
is voor
mij een grote eer. Tot mijn grote spijt kan ik niet aanwezig zijn, vandaar dat ik u schrijf.
De geschiedenis van de 75 jaar Molukse gemeenschap in Nederland is er zowel een van
verdriet,

discriminatie en onrecht als van schoonheid, doorzettingsvermogen en emancipatie. Om
bij het
eerste – meer duistere deel van de geschiedenis te beginnen. In mijn ogen verdient de
gemeenschap
officiële excuses voor de bejegening en de veelvuldige voorbeelden van ongelijke
behandeling haar
aangedaan. Maar om bij het positieve deel van deze geschiedenis aan te sluiten: hoe
knap is het dat
vanuit uw gemeenschap zovelen hebben gekozen bij te dragen. In de zorg, in ons
onderwijs, in de
topsport, in de politiek, als ondernemers en als kunstenaars.
Zelf heb ik het genoegen gehad om als minister van Sociale Zaken, destijds ook
verantwoordelijk
voor integratie samen met u een bezoek te brengen aan verschillende Molukse Wijken. Ik
was
geschokt door de staat van het onderhoud aldaar, maar ontroerd door de warme
ontvangst, de
prachtige verhalen en de melancholische muziek die ten gehore werd gebracht. Om nog
maar niet te
spreken over het verrukkelijke eten waarmee zoals zo vaak naast smaak herinneringen tot
leven
werden gebracht.
Nadien heb ik nog enige keren mogen bijdragen of meepraten en ik koester die contacten.
Wellicht
is het vanwege mijn eigen familiegeschiedenis dat ik altijd een verbondenheid heb gevoeld
met uw
gemeenschap. Graag wil ik dan ook van dit moment gebruik maken om u geluk te wensen
met uw
volharding maar vooral om de hoop uit te spreken dat het u en de uwen goed zal vergaan
als trotse
medeburgers van ons koninkrijk en met het koesteren van uw prachtige wortels en onze
gedeelde
geschiedenis,
Hoogachtend,
Lodewijk Asscher,
voormalig vice-premier en minister van Sociale Zaken 2012-2017Amsterdam,15 juni 2026